Fred

Oud chauffeur KNRM Zandvoort

“Dramatische ongevallen als met de paarden op Ameland worden afgedaan als iets van vroeger. Maar het recente verleden heeft uitgewezen dat het lanceren van reddingboten nog steeds een risicovolle onderneming is. Op 20 Maart 2004 maakte ik dat zelf mee, met het lanceren van de reddingboot van Noordwijk, tijdens een oefening met het KNRM-station Zandvoort. We hielden samen een oefening. In de middag waren we klaar met onze oefeningen en wilde KNRM Noordwijk terug naar het station. Ik bracht de boot met de Seatrac naar het strand om te lanceren. Inmiddels was de wind toegenomen tot windkracht 9 uit het zuidwesten en tijdens het lanceren kwam er een zware breker uit het zuidwesten. Deze tilde de Seatrac op en drukte mij en de bootwagen ongeveer 3 meter opzij. Hierdoor werden aan 1 kant de tracks van de wielen afgedrukt en verloor ik de aandrijving aan 1 kant.

De reddingboot van Noordwijk voer inmiddels verderop in de branding. Omdat de tracks er af waren, stond ik vast in de golven en kon ik niet meer rijden. Door de harde stroming werd het zand aan 1 kant onder de Seatrac weggespoeld, waardoor de Seatrac steeds schever kwam te staan en om zou kunnen vallen. Ik besloot om van de Seatrac te springen en naar het strand te zwemmen. Maar van zwemmen is niet te veel terecht gekomen. Ik werd uiteindelijk door de golven op het strand gesmeten. Inmiddels was er verbinding gemaakt met de Seatrac vanaf het strand. Ook was er een tractor van station Noordwijk ter plaatse.

De Seatrac is uit zee getrokken met de tractor en de gezamenlijke walploegen. Ik heb altijd gedacht: zoiets gebeurt niet meer. Maar niets is minder waar. Die dag hebben beide stations heel veel geleerd, de saamhorigheid staat bij de KNRM hoog in het vaandel.”


Beluister hier het persoonlijke verhaal van Fred

Vorige
Vorige

Yvonne

Volgende
Volgende

Toet